§ 1 [Część wstępna]
1. Podkarpacka Fundacja Promocji Zdrowia Psychicznego i Psychoterapii HARMONIA (zwana dalej: „Fundacją”), ustanowiona została przez fundatorów: Małgorzatę Michajłyszyn, Wacława Ciwińskiego i Księdza dra Grzegorza Krupę zwani dalej: „Fundatorami”, aktem notarialnym sporządzonym w dniu 13.11.2024 r. w Rzeszowie.
2. Niniejszy statut Fundacji jest zwany dalej „Statutem”.
§ 2 [Osobowość prawna; oznaczenia wyróżniające]
1. Fundacja posiada osobowość prawną.
2. Fundacja używa wyróżniającego ją znaku graficznego w formie drzewa.
§ 3 [Zakres czasowy działania Fundacji]
Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 4 [Siedziba i zakres terytorialny działania Fundacji]
1. Siedzibą Fundacji jest Rzeszów.
2. Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej i poza jej granicami.
3. Fundacja może tworzyć oddziały oraz inne jednostki organizacyjne w kraju i za granicą, zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa polskiego lub państwa trzeciego.
4. Fundacja może być członkiem organizacji o podobnym profilu działalności.
§ 5 [Cele statutowe Fundacji]
Celami Fundacji są:
1. Propagowanie i stymulowanie rozwoju psychoterapii, a w szczególności terapii rodzin, par, dzieci i młodzieży, grup zawodowych, osób chorych;
2. Wspieranie rodziny oraz rozwoju dzieci i młodzieży zagrożonych patologią społeczną i niepełnosprawnych, w tym organizowanie wypoczynku i rekreacji;
3. Działalność na rzecz dzieci i młodzieży w tym wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży.
4. Profilaktyka i przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
5. Profilaktyka i terapia;
6. Działania na rzecz integralnego rozwoju osoby zarówno psychicznego, duchowego, fizycznego jak i szeroko rozumianego rozwoju społecznego;
7. Wspieranie inicjatyw na rzecz zapobiegania wykluczeniu społecznemu;
8. Zwiększanie dostępności do szeroko rozumianej pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla różnych grup społecznych oraz różnych grup zawodowych;
9. Działalność naukowa;
10. Działalność charytatywna;
11. Ochrona zdrowia i pomoc społeczna;
12. Ochrona zdrowia polegająca na poprawie stanu zdrowia, jakości życia i funkcjonowania osób z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi;
13. Działalność oświatowa, szkoleniowa, w tym również polegająca na szkoleniu profesjonalistów, nauczycieli, studentów;
14. Organizowanie i prowadzenie działań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
15. Wspieranie osób pokrzywdzonych przestępstwem;
16. Niesienie pomocy osobom przeżywającym trudności i kryzysy życiowe;
17. Wspieranie wszelkich form pomocy zmierzających do rozpoznawania, zapobiegania i przeciwdziałania skutkom przemocy wobec dziecka (zespołu dziecka krzywdzonego);
18. Profilaktyka uzależnień i zagrożeń społecznych wśród dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym i szkolnym;
19. Wsparcie rodziny, w tym pomoc w opiece i wychowaniu dzieci i młodzieży;
20. Promocja i organizacja wolontariatu w zakresie szkolenia wolontariuszy i koordynacji ich prac;
21. Aktywizacja społeczna oraz udzielanie wsparcia i pomocy na rzecz osób chorych;
22. Promowanie aktywności ruchowej, sportowej, muzycznej oraz artystycznej;
23. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
24. Nauka i edukacja.
§ 6 [Realizacja celów Fundacji]
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
1. Organizowanie i prowadzenie psychoterapii i pomocy psychologicznej, socjalnej i medycznej w zakresie wyznaczonym celem fundacji;
2. Prowadzenie działalności terapeutycznej w zakresie psychoterapii, zwłaszcza psychoterapii rodziny, par, dzieci i młodzieży,
3. Prowadzenie placówek poradnictwa i terapii psychologicznej oraz innych indywidualnych i grupowych form pomocy psychologicznej;
4. Organizowanie i prowadzenie ośrodków pomocy, niosących wsparcie osobom potrzebującym pomocy specjalistów w tym m.in. psychologów, psychoterapeutów, pedagogów, lekarzy.
5. Konsultacje i poradnictwo (psychologiczne, psychoterapeutyczne, pedagogiczne, prawnicze, obywatelskie i inne);
6. Prowadzenie psychoterapii i terapii (indywidualnej i grupowej);
7. Organizowanie i prowadzenie grup wsparcia;
8. Promocję profilaktyki i zdrowia psychicznego i fizycznego prowadzoną przez specjalistów promocji zdrowia;
9. Promocję profilaktyki i zdrowia rodziny prowadzoną przez specjalistów promocji zdrowia;
10. Promocję profilaktyki i zdrowia dzieci oraz młodzieży prowadzoną przez specjalistów promocji zdrowia.
11. Promowanie zdrowego trybu życia psyche&soma;
12. Wspieranie osób z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi;
13. Wspieranie rodzin w ich prawidłowym funkcjonowaniu;
14. Promocję zdrowia psychicznego;
15. Udzielanie porad i konsultacji w zakresie zdrowia psychicznego;
16. Prowadzenie diagnostyki i leczenia osób z zaburzeniami emocjonalnymi i psychicznymi;
17. Prowadzenie działalności psychoterapeutycznej, w szczególności terapii rodzin oraz superwizji procesów psychoterapeutycznych;
18. Pomoc dzieciom, młodzieży oraz dorosłym w sytuacjach trudności psychicznych;
19. Organizowanie konferencji i kongresów naukowych;
20. Udzielanie porad, diagnostykę i leczenie w zakresie psychoterapii, w tym prowadzenie działalności terapeutycznej w zakresie psychoterapii, w szczególności terapii rodziny, terapii par, terapii dzieci i młodzieży;
21. Prowadzenie i popieranie badań naukowych;
22. Prowadzenie placówek poradnictwa i terapii psychologicznej oraz innych indywidualnych i grupowych form pomocy psychologicznej;
23. Prowadzenie i wspieranie działalności wydawniczej;
24. Prowadzenie działalności leczniczej i szkoleniowej;
25. Pomoc społeczną bez zakwaterowania;
26. Udzielanie stypendiów krajowych i zagranicznych;
27. Współpracę ze stowarzyszeniami, jednostkami naukowymi, oświatowymi, zdrowotnymi, z władzami państwowymi i samorządowymi oraz innymi instytucjami i organizacjami, osobami prywatnymi w zakresie stosowania i rozwijania psychoterapii;
28. Współpracę z krajowymi, zagranicznymi oraz międzynarodowymi fundacjami i
instytucjami prowadzącymi działalność o profilu zbliżonym do działalności Fundacji,
29. Zapewnianie pomocy prawnej oraz wsparcia interdyscyplinarnego dziecku i jego rodzinie;
30. Organizowanie i finansowanie konferencji naukowych, kursów i staży indywidualnych;
31. Organizowanie i prowadzenie warsztatów psychologicznych;
32. Organizowanie i prowadzenie półkolonii, ferii, turnusów terapeutycznych i sportowych;
33. Organizowanie wypoczynku dzieci i dorosłych;
34. Pomoc w organizowaniu systemu wsparcia dzieciom i młodzieży w ich miejscu zamieszkania w ramach współpracy z istniejącymi już instytucjami i służbami na danym terenie dla zapobiegania występowania dalszej przemocy;
35. Prowadzenie placówek wsparcia dziennego, całodobowych placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz innych placówek dla dzieci i młodzieży, a także organizowanie innych grupowych i indywidualnych form opieki, pomocy i edukacji psychologicznej dla dzieci, młodzieży i dorosłych;
36. Tworzenie i prowadzenie szkoły i przedszkola promujących zdrowy tryb życia;
37. Organizowanie i prowadzenie szkoleń przeddyplomowych i podyplomowych z zakresu psychoterapii, terapii i profilaktyki oraz prowadzenie w tym zakresie innej działalności szkoleniowej, edukacyjnej, oświatowej i wychowawczej;
38. Edukacja profesjonalistów oraz rodziców i dzieci z zakresu zdrowia psychicznego i fizycznego;
39. Organizowanie szkoleń, warsztatów i wypoczynku rozwijających kompetencje osobiste i zawodowe;
40. Propagowanie aktywnych form turystyki, turystyki edukacyjnej, kulturowej, historycznej, zdrowotnej, społecznej i społeczno-wychowawczej oraz działalności na rzecz wypoczynku dzieci i młodzieży;
41. Organizowanie wyjazdów terapeutycznych, sportowych;
42. Organizację konferencji, sympozjów, wykładów, studiów, szkoleń, kursów, warsztatów, spotkań, wystaw, koncertów, wernisaży, festiwali, dni otwartych, imprez sportowych, zawodów i innych podobnych wydarzeń,
43. Szeroko pojęte działania zmierzające w kierunku poprawy dostępności oddziaływań psychoterapeutycznych dla dzieci, młodzieży, dorosłych i rodzin;
44. Prowadzenie działalności szkoleniowej, edukacyjnej, oświatowej i wychowawczej;
45. Inspirowanie, organizowanie i prowadzenie form doskonalenia zawodowego nauczycieli, w tym seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów, szkoleń i innych form doskonalenia, uwzględniających specyfikę prowadzonych zajęć.
46. Prowadzenie i wspieranie badań naukowych z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i medycznych ze szczególnym uwzględnieniem psychoterapii i terapii;
47. Wspieranie dialogu społecznego i włączanie partnerów społecznych do działań związanych z celami statutowym;
48. Tworzenie i prowadzenie ośrodków terapeutycznych;
49. Prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez prowadzenie sklepu charytatywnego, organizowanie aukcji internetowych,
50. Prowadzenie działań zmierzających do gromadzenia środków finansowych poprzez zbiórki pieniędzy przez wolontariuszy do puszek w trakcie koncertów, imprez, zawodów oraz innych podobnych wydarzeń oraz zbiórki pieniędzy organizowane w sieci Internet za pośrednictwem portali społecznościowych,
51. Działania marketingowe,
52. Stworzenie poradni psychologicznej, przedszkola, szkoły oraz ośrodka
terapeutyczno-sportowego.
§ 7 [Wspieranie działalności osób trzecich]
1. Dla osiągnięcia swych celów statutowych Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych, osób fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele tożsame z celami statutowymi Fundacji.
§ 8 [Właściwy Minister]
Ministrem właściwym w sprawach Fundacji jest Minister Zdrowia.
§ 9 [Majątek Fundacji]
1. Majątek Fundacji stanowi Fundusz założycielski w kwocie 4.500,00 zł (cztery tysiące pięćset złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
2. Z funduszu założycielskiego przeznacza się kwotę 1.000,00 zł (jeden tysiąc złotych) na cele działalności gospodarczej.
3. Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania, całym swoim majątkiem.
4. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Zabrania się:
udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie organów lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”.
przekazywania majątku Fundacji na rzecz, członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
zakupu towarów lub usług od podmiotów w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 10 [Dochody Fundacji]
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
1) świadczeń Fundatora;
2) darowizn, spadków i zapisów;
3) odsetek bankowych;
4) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
5) dotacji i subwencji osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;
6) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego, praw majątkowych;
7) funduszy Unii Europejskiej;
8) funduszy przekazanych przez jednostki administracji rządowej i samorządowej;
9) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
§ 11 [Przeznaczenie wybranych dochodów]
1. Dochody pochodzące z subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację dowolnych celów statutowych Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
2. Fundacja przeznacza całą nadwyżkę przychodów nad kosztami na realizację jej celów statutowych.
3. Dochody z działalności gospodarczej Fundacja przeznaczy na realizację jej celów statutowych
§ 12 [Powołanie Fundacji do dziedziczenia]
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, ale tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 13 [Organy Fundacji]
Organami Fundacją są:
1. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
2. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
§ 14 [Rada Fundacji]
1. Fundatorzy w miarę potrzeby mogą powołać Radę Fundacji.
2. Rada składa się od 1 do 3 członków Rady powoływanych i odwoływanych przez Fundatora. Fundator może być Członkiem Rady.
3. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, a w przypadku Rady składającej się z więcej niż jednej osoby – także Zastępcę Przewodniczącego. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
4. Członkowie Rady Fundacji:
a) nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
5.Członkowie Rady Fundacji mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym jak umowa zlecenia, umowa o świadczenia usług lub umowa o dzieło.
6. Wynagrodzenie Członków Rady Fundacji określa uchwała Zarządu Fundacji.
7. Kadencja Rady trwa cztery lata.
8. Członkostwo w Radzie ustaje wskutek:
a) upływu kadencji,
b) śmierci członka Rady,
c) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji członka Rady,
d) odwołania przez Fundatorów lub pozostałych członków Rady.
9. Fundator odwołuje członka Rady w przypadku:
a) skazania członka Rady prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub za przestępstwo skarbowe,
b) pozbawienia członka Rady praw obywatelskich prawomocnym wyrokiem sądu.
10. Członkowie Rady mogą odwołać członka Rady w przypadku:
a) nienależytego wypełniania przez niego funkcji członka Rady,
b) wystąpienia okoliczności trwale uniemożliwiających wypełnianie przez niego funkcji członka Rady,
c) rażącego lub wielokrotnego naruszenia przez niego postanowień Statutu albo wydanych na jego podstawie uchwał Rady lub Zarządu,
d) działania przez niego na szkodę Fundacji.
11. Członek Rady, którego dotyczy głosowanie nad uchwałą o jego odwołaniu, jest wyłączony z tego głosowania.
12. W przypadku zwolnienia miejsca w Radzie Fundacji przez wystąpienie, śmierć lub pozbawienie członkostwa w Radzie, Fundatorzy uzupełniają skład Rady w drodze kooptacji.
§ 15
1. Rada jest organem kontrolnym Fundacji.
2. Do kompetencji Rady, w przypadku jej powołania przez Fundatorów, należą:
a) kontrola i ocena całokształtu działalności Fundacji dokonywana raz w roku,
b) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
c) delegowanie członków Rady do uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
3. Rada Fundacji jest organem odrębnym od Zarządu i nie podlega mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
§ 16
1. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz w roku.
2. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 składu statutowego; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego. Rada Fundacji sprawując swe funkcje może korzystać z opinii i ocen powoływanych w tym celu specjalistów.
3. Posiedzenie Rady może być zwołane przez Przewodniczącego Rady z własnej inicjatywy, na wniosek dwóch członków Rady lub na wniosek Prezesa Zarządu.
§ 17
1. Do ważności posiedzenia Rady konieczne jest zawiadomienie wszystkich jej członków listem poleconym wysłanym za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub za pomocą poczty elektronicznej za potwierdzeniem odbioru wiadomości w terminie nie krótszym niż 14 dni przed datą posiedzenia o jego terminie i proponowanym porządku obrad.
2. Można odstąpić od zawiadomienia członka Rady w trybie określonym w ust. 1 powyżej, dokonując zawiadomienia w jakikolwiek inny sposób, jeżeli członek ten potwierdzi na piśmie, że został zawiadomiony o terminie i porządku obrad przynajmniej na trzy dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia. Podobny skutek wywołuje potwierdzenie przesłane przez członka Rady za pomocą elektronicznych nośników informatycznych, w tym z użyciem podpisu elektronicznego.
3. Posiedzenie jest ważne, jeżeli członek Rady stawił się na posiedzeniu pomimo wadliwości lub braku zawiadomienia.
§ 18
1. Członkowie Zarządu mogą brać udział w posiedzeniu Rady bez prawa głosu, chyba że Rada podejmie uchwałę o tajności obrad.
2. Obecność przynajmniej jednego członka Zarządu jest obowiązkowa, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi Przewodniczący Rady lub jego Zastępca.
§ 19
1. Jeżeli przepisy prawa lub niniejszy statut nie stanowią inaczej, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów bez względu na liczbę członków obecnych, z tym, że w każdym przypadku do podjęcia uchwały wymagana jest obecność i zgoda Przewodniczącego Rady lub jego Zastępcy.
2. Przewodniczący Rady może w szczególnych okolicznościach zarządzić głosowanie pisemne nad uchwałami Rady. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio.
3. Członkowie Rady mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych, umożliwiających zabieranie głosu oraz wzajemne słyszenie się przez wszystkich biorących udział w posiedzeniu. Uchwały podjęte w ten sposób zostaną sporządzone i podpisane przez Przewodniczącego Rady lub jego Zastępcę. Zarząd niezwłocznie po podpisaniu doręczy odpisy wszystkich podjętych uchwał członkom Rady, którzy uczestniczyli w posiedzeniu za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych.
4. Członkowie Rady mogą brać udział w podejmowaniu uchwał Rady, oddając swój głos na piśmie za pośrednictwem innego członka Rady. Oddanie głosu na piśmie nie może dotyczyć spraw wprowadzonych do porządku obrad na posiedzeniu Rady.
§ 20
1. Z posiedzenia Rady sporządza się protokół przez sekretarza posiedzenia wybranego spośród osób, które stawiły się na posiedzenie.
2. Protokół podpisuje osoba wybrana na sekretarza oraz Przewodniczący Rady; jeżeli Przewodniczący Rady nie był obecny na posiedzeniu, protokół podpisuje jego Zastępca.
3. W przypadku Rady 3 (trzy) osobowej, gdy na posiedzeniu nie jest obecny Przewodniczący Rady, ani jego Zastępca, trzeci członek Rady pełni funkcję Przewodniczącego posiedzenia, który prowadzi posiedzenie oraz podpisuje protokół z posiedzenia.
§ 21
Zarząd kieruje jej działalnością oraz reprezentuje Fundację na zewnątrz, zgodnie z jej Statutem.
§ 22 [Zarząd Fundacji]
1. Zarząd składa się od jednej do trzech osób, w tym Prezesa, a w przypadku Zarządu składającego się z więcej niż jednej osoby – także Wiceprezesa. W skład Zarządu nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
2. Członków zarządu powołują i odwołują Fundatorzy.
3. Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie są powoływani przez Fundatorów na czas nieokreślony i mogą być odwołani przez Fundatorów bez konieczności podania przyczyny.
4. Członkostwo w Zarządzie ustaje wskutek:
a) śmierci członka Zarządu,
b) złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia funkcji członka Zarządu,
c) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
d) odwołania z pełnienia funkcji przez Fundatorów.
5. W przypadku zwolnienia miejsca w Zarządzie Fundacji przez wystąpienie, śmierć lub pozbawienie członkostwa w Zarządzie Fundacji, Fundatorzy uzupełnia skład Zarządu w drodze kooptacji.
§ 23
1. Każdy członek Zarządu ma prawo i obowiązek prowadzenia spraw Fundacji. Każdy członek Zarządu może prowadzić bez uprzedniej uchwały Zarządu sprawy nieprzekraczające zakresu zwykłych czynności Fundacji.
2. Jeżeli jednak przed załatwieniem sprawy nieprzekraczającej zakresu zwykłych czynności Fundacji choćby jeden z pozostałych członków Zarządu sprzeciwi się jej przeprowadzeniu lub jeżeli sprawa przekracza zakres zwykłych czynności Fundacji, wymagana jest uprzednia uchwała Zarządu.
§ 24
1. Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji Rady.
2. O ile statut nie stanowi inaczej, Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwały w głosowaniu. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu statutowego. W razie równego rozkładu głosów przeważa głos Prezesa Zarządu.
3. Do wyłącznych kompetencji Prezesa Zarządu należy kierowanie pracami Zarządu.
4. Prezes Zarządu może zwoływać posiedzenia Zarządu zawsze, gdy wymaga tego interes Fundacji.
5. Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym do reprezentowania Fundacji i zaciągania zobowiązań majątkowych jest upoważniony każdy Członek Zarządu Fundacji samodzielnie.
6. W umowie między Fundacją a członkiem zarządu oraz w sporze z nim Fundację reprezentuje wyznaczony przez Radę Fundacji jej członek lub pełnomocnik powołany uchwałą Zarządu.
7. W pozostałym zakresie działalność Zarządu może regulować Regulamin Prac Zarządu, który przyjmuje Zarząd.
§ 25
1. Do kompetencji Zarządu należy:
a) realizacja celów Fundacji, zgodnie ze Statutem,
b) reprezentowanie Fundacji na zewnątrz i kieruje jej działalnością,
c) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji, prowadzenie spraw majątkowych według zasad prawidłowej gospodarki i dla osiągnięcia celów Fundacji,
d) przygotowanie projektu działalności,
e) zatwierdzanie zasad i warunków zatrudniania pracowników Fundacji,
f) ustalanie wielkości zatrudnienia, zasad wynagradzania oraz wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji,
g) zmiana statutu Fundacji,
h) składanie sprawozdań z działalności oraz sprawozdania finansowego za każdy rok,
i) w przypadku powołania Rady Fundacji składanie jej corocznego sprawozdania,
j) składanie oświadczeń woli w przedmiocie przyjęcia spadków, zapisów, darowizn, subwencji i dotacji,
k) ustala budżet Fundacji, oraz składa sprawozdania z jego wykonywania Radzie Fundacji w przypadku jej powołania;
l) w przypadku powołania Rady Fundacji Zarząd wykonuje uchwały Rady Fundacji powierzone mu do realizacji;
ł) współpraca z organami administracji publicznej w realizacji przedsięwzięć zgodnych z celami Stowarzyszenia;
m) w przypadku powołania Rady Fundacji realizowanie spraw zleconych przez Radę.
§ 26
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych zależnie od potrzeby przez Prezesa, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Prezes Zarządu lub Wiceprezes.
3. Posiedzenia Zarządu zwołuje się w taki sposób aby zawiadomienie o jego zwołaniu dotarło do wszystkich członków Zarządu z odpowiednim wyprzedzeniem. Zawiadomienie może być przekazane członkowi Zarządu także pocztą elektroniczną, o ile uprzednio wyraził on na to pisemną zgodę, podając adres mailowy, na który zawiadomienie powinno być wysłane.
§ 27
1. Zarząd może ustanowić Pełnomocników Zarządu do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji. Pełnomocnictwo pod rygorem nieważności winno być udzielone na piśmie.
2. Pełnomocnictwo musi określać zakres umocowania i czas, na który zostało udzielone oraz określać, czy Pełnomocnik Zarządu może składać oświadczenia woli w imieniu i na rzecz Fundacji samodzielnie, czy też wymagane jest działanie łącznie z innym pełnomocnika lub Członkiem Zarządu.
§ 28
1.Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnym jak umowa zlecenia, umowa o świadczenia usług lub umowa o dzieło.
2. Wynagrodzenie Członków Zarządu określa uchwała Zarządu Fundacji.
3. Warunki pracy i płacy pracowników Fundacji określa Zarząd.
4. Członkowie organów Fundacji, ich rodziny lub krewni nie mogą:
a) otrzymywać pożyczek z Fundacji;
b) nabywać lub korzystać z majątku Fundacji na warunkach korzystniejszych niż osoby nie związane z Fundacją;
c) sprzedawać towarów lub świadczyć usług na rzecz Fundacji na zasadach innych niż podmioty nie związane z Fundacją.
§ 29
Fundacja może uczestniczyć w tworzeniu kapitałowych spółek prawa handlowego oraz nabywać udziały spółek.
§ 30 [Reprezentacja Fundacji]
1. Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu Fundacji samodzielnie, jak również każdy Członek Zarządu Fundacji samodzielnie.
§ 31 [Zmiana celów Fundacji]
Zmiana celów Fundacji wymaga zmiany Statutu Fundacji.
§ 32 [Działalność gospodarcza]
1. Fundacja może prowadzić w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, działalność gospodarczą w zakresie:
1) 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
2) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
3) 88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana,
4) 72.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych,
5) 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
6) 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację,
7) 68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
8) 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
9) 58.11.Z Wydawanie książek,
10) 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków,
11) 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
2. Działalność gospodarcza Fundacji może być prowadzona wyłącznie jako dodatkowa w stosunku do realizowania celów statutowych Fundacji, a dochód z niej przeznaczany jest na rozlewanie celów statutowych Fundacji.
2. Z majątku Fundacji Zarząd może przeznaczyć środki na prowadzenie działalności gospodarczej w miarę potrzeby.
3. Fundacja może występować jako udziałowiec lub akcjonariusz spółek prawa handlowego powołanych lub działających w celu uzyskania środków pieniężnych na realizację celów statutowych Fundacji.
§ 33 [Likwidacja Fundacji]
1. Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Fundator.
3. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w pełnym składzie w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Fundatora.
4. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się, z zastrzeżeniem treści art. 5 ust 4 ustawy o fundacjach, instytucjom, których działalność odpowiada celowi Fundacji, wskazanym w tym celu przez Zarząd Fundacji.
§ 34 [Postanowienia końcowe]
1. Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego.
2. Zmiana Statutu Fundacji wymaga uchwały Fundatorów.
3. Wszelkie uprawnienia przewidziane w Statucie dla Fundatora, a w tym uprawnienie do zmiany Statutu przechodzą po jego śmierci lub utracie przez Fundatora zdolności do czynności prawnych na osobę fizyczną wskazaną przez Fundatora w uchwale Fundatora, zwaną: „Osobą Wykonującą Uprawnienia Fundatora”.
4. Osoba Wykonująca Uprawnienia Fundatora może w odrębnej uchwale wskazać osobę fizyczną, która po jej śmierci lub utracie przez nią zdolności do czynności prawnych wykonywać będzie uprawnienia Fundatora, o których mowa w ust. 3.
5. Uchwały, o której mowa w ust. 3 i ust. 4 wymagają zachowania formy pisemnej z notarialnie poświadczonymi podpisami.
© Podkarpacka Fundacja Promocji Zdrowia Psychicznego i Psychoterapii 2024